"Unha época anual de troula, desenfreo e incluso de tolemia"
O máis salientable
do entroido rural en Galicia, máis enxebre e de boa sona (Xinzo, Laza, Verín) é
que percorre prácticamente todo o mes de febreiro, variando consonte ó
calendario, coma festa rachada e licenciosa que antecede á Coresma, período
durante o cal era obrigatorio o xaxún, a abstinencia e o recollimento interno xeralizado.
A orixe destas
celebracións ancestrais situaríase na tradición celta, ao parecer de algúns, ou
na cultura latina, debido ás semellanzas que amosan e que as achegan ás súas bacanais,
xornadas dionisíacas ou ás antigas lupercais.
Os fitos ou xeiras
máis importantes e respectados do tempo do Antroido (por orde cronolóxica), a
partir do programado no máis longo do país- o de Xinzo de Limia, declarado
Festa de Interese Turístico Nacional – e doutros diversos lugares, son:
O Sábado do
Petardazo: É o punto de saída e principio de catro semanas de xolda e
transgresión, co permiso das autoridades. Os fogos artificiais deixan paso xa
ao Domingo Fareleiro.
O Domingo
Fareleiro: Trátase dunha batalla na que participan xentes de tódalas idades. Os
proxectís redúcense a fariña mesturada con farelo, ovos podres, borralla,
betumes, lama, feluxe,formigas…, dependendo das zonas.
O Sábado do
colgamento do Meco: É un personaxe do cal non se pode prescindir. Un home de
pouca categoría, que vai adobado con detalles que provocan a risa. Lévano polas
rúas nun carro vello e fanlle toda clase de mofas e brincadeiras. Unha vez
chegado o séquito coa banda de música á praza, cólgano e alí ficará nese estado
ata o remate do ciclo festeiro.
O Domingo Oleiro:
Representa unha alancada máis para que medre a intensidade da xoldra. É coma un
xogo no que se pasan recipientes de barro, xerros e demais cuxo contido é o
viño. Se algún dos que lles toque a quenda deixa caer a ola ao chan, perde e
veise no deber de convidar aos seus compañeiros a unha rolda no bar ou taberna.
Xoves de
compadres: este segundo xoves de gozo é o acaído por mor de protexer as mozas
uns bonecos ridículos feitos de palla e trapos vellos. Os homes tentan apoderarse
de eles co fin de queimalos no lume e as rapazas os agochan todo o que poden.
Sábado das
Mulleres: É unha data na que cobran o exclusivo protagonismo as mulleres. A
víspera do Domingo Corredoiro saen en grupos a cear fóra, nos establecementos
hostaleiros. Logo continúan con bailes e divertimento na Praza, ao son de
charangas.
Domingo
Corredoiro: É o momento axeitado para fachandear da orixinalidade das
“pantallas”, tan ben elaboradas. A mañá vai dedicada ás “Raínas”, é dicir ao
sexo feminino. E no serán é a oportunidade agardada do sexo masculino, participantes
que van atrapallados dunha maneira chamativa: “Os Capuchóns”.
Xoves de comadres:
Invírtense os termos e agora tocaralles aos homes non deixarse levar os monecos
estrafalarios. As súas correspondentes axudaranse da súa habilidade e tentarán levalos
“á queima”.
Venres, Sábado,
Domingo, Luns e Martes de Entroido: Son os días grandes, caracterizados por
unha morea de actividades e intervintes. En cada eido local a súa especificade
distíngueos, ás veces, das aldeas ou vilas veciñas.
Entre a grande
cantidade e diversidade de xeitos tradicionais de disfrazarense os
carnavaleiros só referiremos os máis comúns (e aínda co risco de esquecermos de
outros tamén habituais): os boteiros, os peliqueiros, os choqueiros, os
cigarróns, as madamas e galáns de Cangas e Vilaboa, os osos de Salcedo, os
xenerais da contorna da Ulla, os felos,
os irrios, os charrúas…
O Luns de
Farrapos: Convírtese nun dos días máis apreciados. Establécese un combate entre
dous grupos enfrontados. Envoltas en farrapos vellos se atopan as borrallas do
gando vacún. Con tales armas tíranse os uns aos outros o desagradable produto.
Mércores de Cinza:
Á noite en certas localidades prodúcese xa o “enterro da sardiña”. Comeza a
Coresma e en varias poboacións os veciños, provistos de botafumeiros
artesanais, “prantan lume” con eles a moitos obxectos que cheiran moito e
deixan unha atmósfera fedorenta: calzado,…
O Enterro da
Sardiña: Nestas alturas da Gran Festa chegou o intre no que cómpre pensar en
remata-la festa. Por conseguinte, en bastantes lugares préndese lume á saborosa
sardiña, non sen previamente laiarse viúvas e o resto de persoas afectadas coa
fin da esmorga. Asemade aprovéitase a ocasión para facer un relatorio aos
gobernantes das aldraxes sofridos.
O Domingo de
Piñata: O costume é de pendurar dunha corda sacos ou envurullos. Tanto nenos
como maiores, cadanseus pola súa banda, probarán a súa axilidade e… ao mesmo
tempo a súa sorte.
O antes exposto é
sinxelamente un apuntamento cativo e, nese senso, unha invitación a coñecer o
inmenso patrimonio cultural, antropolóxico, social, histórico, lingüístico,
xeográfico, popular, rural, relixioso, lexendario, imaxinario… do Entroido en
Galicia.
O anterior é un breve resumo, xa que a variedade, riqueza e
interpretacións sobre “O Entroido” galego daría o pretexto a prol de analiza-lo
e debullar á súa esencia nun conxunto de textos desde perspectivas
complementarias e adaptadas: antropolóxicas, culturais, costumistas,
tradicionais, sociolóxicas,…
Desexo que os que
leades estas elementais anotacións teñades os folgos necesarios e a curiosidade
esperta para afondar e pescudar nun tema que coido que é atraínte e apaixonante.
Marcelino B. Taboada
Imaxes: www.xinzodelimia.es,
uso non comercial).
No hay comentarios:
Publicar un comentario